Controle op ZW en WGA-dossiers loont

Eind vorig jaar ontvingen werkgevers, die publiek verzekerd zijn, van de Belastingdienst de bekende Werkhervattingskasbrief voor 2018: de premies Ziektewet en WGA die ze moeten gaan betalen.

In de periode erna volgt veelal de controle op juistheid van deze premies. De instroomlijst wordt opgevraagd en er vindt controle plaats of het UWV niet onterecht Ziektewet- of WGA-dossiers aan de werkgever heeft toegerekend.

Doorlopend inzicht loont

Vervolgens verdwijnt dit bij veel werkgevers naar de achtergrond, om vervolgens in december weer de volgende controle op te starten. Toch kunnen juist doorlopend inzicht en grip op het gebied van verzuim, Ziektewet- en WGA-dossiers een flinke kostenvermindering betekenen.

Checklist

Naast verzuimdossiers en verzuimpercentages loont het zeker om ook inzicht te krijgen en houden op de instroom in de Ziektewet en WGA. Bewustzijn en begrip van de financiƫle implicaties van de instroom, nu en in de toekomst, sluit nare verrassingen uit.

Op deze manier komt u niet voor onverwachte premieverhogingen te staan:

  • Houd overzicht op alle dossiers in Ziektewet en WGA.
  • Zorg voor periodiek inzicht in de status van deze dossiers: zijn de uitkeringen die aan u worden toegerekend nog actief en wat de laatste status?
  • Voer controle uit op stukken van UWV.
  • Beoordeel periodiek of eigenrisicodragerschap binnen uw organisatie past, zowel beleidsmatig als financieel.

Krijg meer grip op uw ZW- en WGA-dossiers

Wij denken graag met u mee! Neem contact op met Pieter Dam:
(06) 8390 1571 of pieter.dam@hcscan.nl